فدکی ها

پرچم کشور مکزیک

دیدنی های مکزیک,مکزیک,کشور مکزیک

دیدنی های مکزیک,مکزیک,کشور مکزیک,جاذبه های مکزیک,مراکز گردشگری مکزیک,دیدنی های کشور مکزیک,درباره کشور مکزیک,جاذبه های گردشگری مکزیک,اماکن دیدنی مکزیک,مناطق دیدنی مکزیک

مناطق گردشگری مکزیک

 

نقشه سیاسی کشور مکزیک

دیدنی های مکزیک,مکزیک,کشور مکزیک

مناطق گردشگری مکزیک

 

نقشه جغرافیایی کشور مکزیک

دیدنی های مکزیک,مکزیک,کشور مکزیک

کشور مکزیک

 

اطلاعات کلی کشور مکزیک

پایتخت: مکزیکوسیتی 

نوع حکومت: جمهوری فدرال 

مذهب: کاتولیک رومی ( 91% ). 

زبان رسمی: : اسپانیایی ( 92%؛ رسمی )، زبانهای مختلف سرخپوستان. 

واحد پول: پزو مکزیک(Mexican Peso) 

امید طول عمر: 60سال

جمعیت: 104.959.594 نفر (July 2004 est.) 

به نقل از آکاایران مکزیک، کشوری است در آمریکای شمالی. این کشور بیش از ۱۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن مکزیکوسیتی است.

زبان اداری و کاربردی در مکزیک زبان اسپانیایی است اما این کشور یک زبان رسمی ندارد و از سال ۲۰۰۳، تعداد ۶۲ زبان بومی سرخ پوستی نیز به عنوان «زبان های ملی» ثبت شده و رسمیت یافته اند. کشور مکزیک بزرگ ترین کشور اسپانیایی زبان جهان است و حدود یک سوم از کل اسپانیایی زبان های جهان در مکزیک زندگی می کنند.

جغرافیا

بین کوههای سیئرا مادره اورینتال در شرق سیئرا مادره اوکسیدنتال در غرب فلات بزرگ و مرتفع مرکزی با چندین آتش‏فشان جای دارد. جلگه‏های ساحلی غرب عموماً باریک است ولی در شرق پهن‏تر است. کشوری کوهستانی و مرتفع است. و تنها قسمتی از آن که مسطح می باشد، در شبه جزیره «یوکاتان» واقع شده است.از آنجا که ارتفاع این کشور از ۵۰۰ متر بیشتر است. از این رو دما نسبت به عرض جغرافیایی و ارتفاع زمین، متغیر است. شمال این کشور خشک و غیر قابل کشت بوده، در حالی که جنوب، مرطوب و گرم است. شبه جزیرة یوکاتان در جنوب‏شرقی زمینی پست، عریض و سنگ‏آهکی است؛ با خاکالیفرنیا در شمال‏غرب شبه جزیره‏ای طویل، باریک و کوهستانی است. مکزیک در معرض زمین لرزه قرار دارد. مهمترین ارتفاعات آن عبارتند از کوه های مادرهٔ غربی، مادرهٔ شرقی، مادره جنوبی و همچنین فلات مکزیک. جلگه های آن عمدتاًٌ در کناره ها واقع شده اند. بیابان ها نیز قسمتهایی از مکزیک را شامل می شوند.

 این کشور تنوع آب و هوایی بسیاری دارد که تا حدودی بازتاب پیچیدگی پستی و بلندی زمین آن است. به طورکلی، جنوب و زمینهای پست ساحلی استوایی است، در حالیکه فلات مرکزی و نواحی کوهستانی خنک‏تر و خشک‏تر است.

شهرهای مهم: گوادلاخارا , مونتری, پوئبلا, نتزاهوالکویوتل, لئون, سیوداد خوارز, تیخوانا, مکزیکالی 
مساحت: 1.972.550 کیلومتر مربع 
خط ساحلی: 9.330کیلومتر 
مختصات جغرافیایی: 23 درجه شمالی و 102 درجه غربی

تاریخ

نخستین آثاری که از انسان در آمریکای میانی به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. در حدود ۹ هزار سال پیش سرخ پوستان عهد باستان به کاشت ذرت روی آوردند از این اتفاق به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد شده است. اولین شورش برضد سلطة اسپانیا در 1810 روی داد، ولی استقلال مکزیک تا 1821 پس از جنگی چریکی به رهبری ویثانتاگرٍرو به دست نیامد. نظام مکزیک در آغاز -‏ تحت سلطنت اوگوستین ایتوربیده -‏ امپراتوری شد و در 1823 جمهوری گشت، ولی کشمکش میان طرفداران حکومت فدرال و طرفداران حکومت مرکزی بالا گرفت و به جنگ داخلی کشید. به مدت نزدیک به سه هزار سال مناطق آمریکای مرکزی در محدوده مکزیک امروزی محل استقرار تمدن های پیشرفته سرخ پوستی بودند.اما در سال ۱۵۱۹ تمدن های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی ها مورد حمله قرار گرفتند. اسپانیایی ها با توسل به سلاح های آتشین توانستند تمدن های آزتک، مایا و اولمک را در مکزیک شکست دهند و این کشور را به تصرف خود درآورند.

حکومت و سیاست

ایالات متحده مکزیک فدراسیونی است که بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۱۷ توسط یک نظام جمهوری و دولتی دموکرات اداره می شود. مجلس سنای 64 نفره و رئیس جمهور -‏ که فقط یک دوره می‏تواند خدمت کند -‏ با رأی تمامی افراد بالغ برای شش سال انتخاب می‏شوند. مجلس نمایندگان 500 نفره مستقیماً برای سه سال انتخاب می‏شود -‏ 200 نفر از اعضاء تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه انتخاب می‏گردند؛ 300 عضو دیگر نمایندة حوزه انتخاباتی تک نفره هستند. رئیس جمهور، کابینه را انتصاب می‏کند. رییس جمهوری که رییس کشور و دولت مکزیک است، در راس این قوه قرار دارد. رییس جمهوری مکزیک همچنین فرمانده نیروهای مسلح مکزیک نیز محسوب می شود.

اقتصاد

واحد پول آن پزوی مکزیک (Mex.$) معادل ۱۰۰ سنتاوو است مکزیک ۱۱ اُمین اقتصاد بزرگ دنیاست.استخراج ذخایر بزرگ گاز طبیعی و نفت توسعه خارق العاده اقتصادی کشور را در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میسر ساخت. هم اکنون نیز مکزیک بخش بزرگی از ثروت فزاینده اش را مدیون منابع نفتی اش است. یک چهارم نیروی کار به کشاورزی اشتغال دارد و بسیاری از مکزیکی‏ها هنوز در حد معیشت زراعت می‏کنند و ذرت، گندم، لوبیا قرمز و برنج می‏کارند. قهوه، پنبه، میوه وسبزی مهمترین کشتهای صادراتی است. مکزیک در تولید نقره مقام اول را در جهان دارد. استخراج ذخایر بزرگ گاز طبیعی و نفت توسعة خارق‏العادة اقتصادی کشور را در دهه‏های 1970 و 1980 میسر ساخت.  محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین آلات فلزکاری، فلزات تراشکاری شده، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات الکترونیک، قطعات ماشین برای مونتاژ، هواپیما و تجهیزات آن است که از کشورهای آمریکا (۹/۵۰ درصد)، چین (۵/۹ درصد)، ژاپن (۶ درصد) و کره جنوبی (۲/۴ درصد) وارد می شود. مکزیک همچنین جزو ۱۰ کشور برتر در تولید غلات در جهان است.

زبان و فرهنگ

 

مکزیک دارای بزرگترین جمعیت اسپانیولی زبان در جهان است. تقریباً یک سوم از مردم اسپانیولی زبان دنیا در کشور مکزیک زندگی می کنند. زبان اسپانیایی که توسط ۹۷٪ مردم مکزیک گویش می شود به عنوان زبان ملی این کشور در نظر گرفته شده است. فرهنگ مکزیک بازتابی از تاریخ این کشور و ترکیبی از فرهنگ های تمدن های پیش از ورود اسپانیایی ها و فرهنگ اسپانیا است.زمانی که مکزیک به یک کشور مستقل تبدیل شد به دنبال یک هویت ملی بود که تنها عنصر مشترک میان ساکنان تازه آن کاتولیک بودنشان بود.

*************************************

دنیای ما پر از دست هائی است که

 

خسته نمی شوند از نگه داشتن نقابها . . .

سعیده رضایی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






فدکی ها
ABOUT

به وبلاگ ما خوش آمدید
CATEGORIES
TAGS
..DAILY..
ابزار وبلاگ
خرید لایسنس نود32
وبلاگ های فعال ایرانی
عشق بانمک
یه وبلاگ جالب و خنده دار
وب نامه مطهر
همفکری با دکتر شریعتی
حدیث
ردیابی ماشین
حمل هوایی ماینر از چین
لیزر دوچرخه
هد اپ یسپلی کیلومتر روی شیشه
جلو پنجره لیفان ایکس 60

تبادل لینک هوشمند

سلام خوش اومدین لینکمون کنید اگه دیدیم لینکمون کردید به طور خودکار لینک میشید.  با ارزوی موفقیت





OTHER

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 6456
تعداد مطالب : 86
تعداد نظرات : 39
تعداد آنلاین : 1



قالب وبلاگ | ابزار پیام نگار

قالب وبلاگ | ابزار صلوات شمار
دریافت کد خداحافظی ;